Sunday 24 February 2019

Sambung PhD... Apa yang kena sedia?

Assalamualaikum

Masih dalam mood baru habis PhD. Aku rasa macam nak kongsikan beberapa tips sebelum mendaftar, ketika dan dah nak habis belajar PhD.

Aku takdelah hebat sangat. Cuma ini berdasarkan pengalaman aku. Mungkin aku ada sedikit berbeza dengan orang lain. Tapi ini adalah pandangan aku.

Mesti kita terfikir

"Aku nak sambung belajar kat mana ya?"

Aku rasa, sebelum kau semua mendaftar sebagai pelajar pascasiswazah atau calon doktor falsafah, kau kena pergi kursus. Pergilah kursus penulisan tesis cepat DrOt. Sekarang ni dia ada macam-macam kursus. Malah yang terkini mendeley kahwin dengan atlas.ti. pergh lagi dahsyat. Buat masa ni aku belum sempat nak pergi. Tapi serius. Memang berbaloi. Memang membantu. Memang cepat kita buat tesis.

Aku ada juga kawan-kawan, bila daftar PhD, barulah sibuk nak pergi kursus sana sini. Patutnya kursus ni kena hadir sebelum kau mendaftar. Sebab kau memerlukan masa yang banyak untuk siapkan proposal. Pergilah ye kursus-kursus tu. Kalau nak tunggu fakulti buat, entah bila. Kalau fakulti sediakan kursus penyelidikan, semua dicakupinya. Qualitative la. Quantitative la. Takde masalah. Bagus untuk pengetahuan asas. Tapi kalau kau berhasrat untuk menguji model teori terhadap sesuatu isu, kau agak nak guna method apa? Kuali ke kuanti? Bagi pandangan aku, ni perkara asas untuk kau pilih method kajian. Boleh je kalau nak guna mixed method. Cuma aku kurang bersetuju. Pesan pensyarah aku dulu, Dr Kartini, UKM.

"kalau awak semua ada masa yang banyak nak buat PhD, buatlah mixed.Tapi kalau kau kena habiskan 3 tahun, kau pilih jelah salah satu."

Ada juga SV yang minta kita buat mixed method. Cuma bagi pandangan aku, tiada keperluan untuk buat kalau betul-betul tak perlu.

Ramai juga terpaksa akur dengan arahan sv terutama geng-geng pendidikan. Suka sangat mixed method. Bukannya apa. Tujuan mixed method untuk apa? Untuk memperkukuhkan keadaan.

Contoh, dalam model SEM yang telah diuji, mungkin ada variable yang tak signifikan. Mungkin disebabkan masalah outliers atau kekurangan responden, maka kau pergi interview untuk dapatkan justifikasi atau idea untuk memastikan dapatan lebih kukuh. Tapi boleh ke tak payah interview. Terpulang. Kalau buat boleh je. Hasil kajian akan jadi lebih baik. SEM sendiri satu ujian statistik yang sangat powerful dan terkini. So bagi pandangan aku yang kerdil ini, tak payah kot.

Alamak, aku rasa mengantuk. Nanti aku sambung balik.

Khairy
2211
24022018

No comments:

Post a Comment