Monday 25 February 2019

PhD..apa yg perlu difikirkan sebelum mendaftar

Assalamualaikum..

Semalam punya cerita tak habis lagi. Banyak pula melalut. Ok. Terus kepada point.

Sebelum sambung PhD, pastikan tahu course apa yang berkenan. Tengok dulu subjek yang ditawarkan. Berapa banyak subjek kena ambil. Ada yang cakap, kalau phd ni, tak payah ambil subjek banyak-banyak. Bazir masa. Aku tak pasti tentang itu. Tapi aku fikirkan, kalau master melalui coursework, rasanya tak payah ambil PhD yang banyak kelas. Kalau aku kat UTM, aku kena ambil 2 kelas je. Kaedah penyelidikan dan falsafah apa tah. Tiada exam. Datang je kelas. Bagi pandangan aku, bila dah phD ni, tak payah susah-susah nak ambil lagi coursework banyak-banyak. Membazir masa. Dapat pula coursework yang siap ada exam.

Malas weh nak stadi.

Baru-baru ni timbul tentang isu PhD yang ada pengkhususan di belakang. Contoh PhD ekonomi industri. Maka dikira sebagai pakar ekonomi. Walaupun tesis dia pasal import dan export.

Kawan aku pernah cerita, dia menginterview calon yang ada PhD.

"Khairy, kau nak tahu tak? Baru ni aku ada jadi panel interview untuk pensyarah kanan ekonomi. Prof X reject calon tu."

"apa sebab prof X reject?"

"aku pun pelik. Walhal calon tu ada PhD Ekonomi. Tapi aku ada dengar ura-ura yang cakap calon tu memang PhD Ekonomi. Tapi disebabkan ijazah dan master dia dalam bidang kewangan."

"alahai. Kenapa jadi gitu?"

"prof cakap, dia tak mahir tentang ekonomi sebab ijazah dan master dia tentang kewangan."

Aku terfikir. Macam mana tentang aku. Diploma bidang lain. Ijazah dan master lebih kuranglah. tapi di UTM, aku terus buat research. Bidang hibah. So bila orang tanya aku bidang apa aku buat, aku cakap perancangan harta pusaka.

Addududud...

Ngantok weh.

Sambung esok

2258
25012019

No comments:

Post a Comment