Thursday 23 October 2014

Sahabat... apakah itu sahabat??

Assalamualaikum..

semua orang ada sahabat atau teman yang rapat atau baik... dan masing2 ada pengalaman khusus tentang persahabatan.. ada manis.. ada pahit.. termasuklah aku.. aku ada pandangan aku yg tersendiri tentang persahabatan...

bermula zaman kecil aku.. aku ada kawan sekampung yang sangat rapat dengan aku.. rumahnya selang beberapa buah rumah je dengan aku.. tapi sekolah kami lain2.. dia sekolah kat SK. Pusat Juasseh.. aku pulak sekolah kat SK. Batu Kikir.. kalau jumpa, hanya lepas sekolah.. pas sekolah rendah, aku dok asrama.. langsung tak jumpa.. jumpa pon time aku balik cuti sekolah.. so benda tu makin menjarakkan aku.. dlu pas SPM rajin gak jumpa sebab sama2 minat main gitar dan main moto.. tp aku takpernah jemming dgn dy... sedangkan dy yang ajar aku main gitar... hahaha... pastu aku plak pindah rumah.. lagi la tak jumpa... tup2 dngrnya dy dah kawen... hahaha...sentap gak kalau kawan kecik, kawen tak ajak.. tp banyak gak cerita aku dgn kawan kecik aku ni.. tp rasanya itu jela kot nak cerita..

aku ade je kawan2 sekolah rendah... so far, takdelah yg terlalu rapat dengan aku... sebab tu aku macam tak egt apa2.. ade lah kot dalam seorang dua.. tp cam bese la.. bile masuk sekolah menengah, masing2 sekolah top2.. SMAP la, SMKA la, MRSM la, Sekolah Sains la... aku masuk sekolah agama.. aku rasa dari dulu kot orang berpandangan.. masuk sekolah agama, takleh p mane2.. aku nak komen, tapi rasanya lain kali la kot.. hihihih..

namun, aku ada satu pengalaman yang sangat keras yang menyebabkan aku betul2 kecewa dalam erti persahabatan.. aku taktau patut ke aku simpan perasaan tu.. tp perkara yang da berlaku dalam 8-12 lepas, aku mampu egt lagi... dah ble aku egt dan fikir, aku rasa kawan2 aku mmg takde hati dan perasaan... persetanlah semua tu..

kisah yang pertama nasa aku tingkatan 4..pada satu malam, telah berlaku satu pencerobohan bilik komputer beramai2.. dari senior sampailah ke junior... aku anggarkan hampir 15 orang.. time malam2 ceroboh bilik komputer, .. bilik tu terletak kat tingkat 3 (tingkat atas sekali).. diorang wat apa malam tu, aku taktau.. sebab dengan nama ALLAH, aku tak masuk bilik komputer pada malam tu... so aku taktau apa yg diorang buat... cuma aku dapat agakla apa yang diorang buat dalam tu... tak lain tak bukan... tgk cte blue.. tp menurut dari cerita diorang, ada pak guard lalu malam tu... tu yg dengarnya pak guard syak ada orang ceroboh masuk...

balik je pas diorang ceroboh, masing2 berpisah la... budak batch aku,aku rasa macam dalam 7 orang.. dan 3 daripadanya pemilik kepada cd blue.. aku rasa cd blue ada dalam 5 keping...dan malam tu gak CD tu dibahagikan... nak dijadikan cerita, pada malam tu, budak katil atas dan katil seberangaku aku nak pinjam cd tu.. so cd tu adalah dalam loker diorang..

tup2 esok pagi, ada spot cek.. abes barang kena geledah.. time tu, time sekolah.. so kena tggu time balik sekolah baru boleh cek apa barang yang di rampas.... tgk2.. abes CD blue tu kena rampas.. serius... dapat plak pagi tu, kawan aku tu letak 1 cd dalam loker aku... sebab loker dy penuh dgn barang2 dy... aku mmg hanginlah.. dah la bukan barang aku...konfem aku kena sabit kesalahan...

so, budak2 yg ceroboh malam tu, termasuklah aku yg tak ceroboh adakan meeting tergempar.. kononnya la kan... haha bincang nak jawab soalan cikgu disiplin.. baru nak start diskas, tetiba ade pengawas (pengawas mmg camtu, suka bodek cikgu... betul tak?).. dia panggil aku, budak katil atas aku, budak katil depan aku.. aku rasa mcm seram sejuk dah ni... tppelik gak... nape budak katil depan aku ni, budak katil atas dy, tak dipanggil sedangkan kitorang kongsi loker.. hihi... (takpelah.. mcm berbelit sikit) faham2 jela.. dulu loker asrama atas n bawah...aku fikir kejap pon tau.. sebab budak tu budak surau, baik, rajin..pendek kata skema dan separa bodek cikgu... dalam erti kata yang lain.. bodek dari segi perbuatan.. tp mmg betullah.. dy tak masuk pon bilik komputer tu..

masuk je bilik soal selidik tu asing2.. aku tak egt sape yg masuk dulu.. tp bile aku masuk je... terus diorang attack aku.. "ko punya cd kan?"... aku cakaplah tak.. "abes tu, kenapa ada dalam loker ko?" ... kalau korang, nak jawab apa?? nak gtau... ni CD si A, si B dan si C? gile.. kalau pecah rahsia, mati la aku yg kena bedal... aku diam jela.. sepanjang soal jawab, aku diam je.. aku cuma bayangkan apa yg akan jadi kat aku nanti kalau aku disabit...

lepas je abes ketiga2 di soal siasat.. geng2 bilik aku kena panggil.. hampir separuhla... geng2 skema mmg awal2 lagi dah lepas.. ni yg geng tak berapa nak skema.. mmg tepatla diorang panggil geng2 yang masuk bilik komputer malam tu.. aku rasa ustaz aku mmg kuat pakai bomoh... tu yg sekolah tu jadi hantu ramai...(yg ni aku bedal je)..

sekor2 kena tanya... yg paling menyakitkan ati aku.... geng2 ceroboh ni, takde sorang pon mengaku tengok atau tuan kepada CD tu.. pergh.... time tu, mmg aku sangat sentap.. aku rasa, nilai persahabatan tu, dah hancur... sangat hancur...  sekor pon hampeh nak ngaku.. padahal CD tu diorang punya... kenapa aku yang tak tgk langsung dan kawan aku yg hanya pinjam shj kena tuduh... camni ke semangat setia kawan.. korang dah seronok tgk cd tu.. ntah apa yg korang tgk... dah sedap2.. aku pulak kena tanggung..

tak silap aku, lepas je semggu kes ni, hukuman di putuskan... hukuman bagi aku... ibu bapa dipanggil dan dirotan 10x oleh pengetua..
hukuman kt 2 orang kawan aku - ibu bapa dipanggil dan berhenti sekolah atau dibuang.. apa jenis hukuman la.. same la tu.. macam kena buang,, cuma satu tu nampak cam comel sikit..
aku pelik..kenapa hukuman aku lain dengan kawan aku.. tp aku dengar ura2 diorang cakap, sebab keputusan PMR aku bagus (kononnya).. kalau diorang buang aku, tinggallah yang bengap2 je... aku pon no komen sbb yg cakap tu  ustaz2 gak...

pas je kawan aku tu kena buang, ayah dia ninggal... nampak tak betapa bangsatnya dan tingginya harga yang perlu dibayar untuk menjaga atas nama persahabatan.. bayangkanlah, sampai sekarang aku masih egt situasinya.. mungkin ada yang aku tertinggal... malah salah seorang pemilik CD tu cakap time soal selidik... "eh mana ustaz dapat CD ni... CD apa ni?".. tak macam babi utan plak.. bile aku egt balik, mmg aku marah sangat..

aku tanya gak.. kenapa korang tak ngaku je.. ngaku je reramai.. takkan diorang nak buang semua.. kalau diorang buang semua, maka tinggallah yang geng2 skema dan super duper bengap...antara ayat yang aku egt "bapak aku garangla, nanti dy pukul aku."... "bapak aku cikgu sekolah la.. nanti burukla nama bapak aku"... puih!!! korang egt aku takde mak ayah... mak aku nurse, bapak aku posmen.. takde harga diri ke?? dah la bukan aku punya CD.. aku tengok pon tak.. mmg aku tak tengok... dan tak beli pon cd tu.. bayangkan lah betapa hancur ati mak ayah aku.. sedangkan cd tu semua korang punya.. bukan aku punya...

start dari itu, aku susah nak percaya erti persahabatan... mmg susah aku nak percaya.. time tu, mmg aku rasa sangat takut tentang persabahatan... aku lebih rela sorang2.. aku suka wat benda sorang2.. supaya aku tak menyusahkan orang lain.. aku tak kesah pon hilang korang.. apa gunanya persahabatan kalau korang perangai cam taik..

Alhamdulillah, mungkin kita tak nampak time tu...tp nampak sekarang..masing2 dah berubah..
kawan aku, sorang tu dah jadi Pegawai Syariah di salah satu perbankan Islam di Malaysia.. lulusan UM.. sorang g, yg ayah dia meninggal tu, amek bisnes kat Poli PD.. pastu skrg keja kt firma guaman.. aku taktau la kat mane.. aku segan nak tanya.. yg UM tu dah kawen, anak da dua.. yg poli tu, lum kawen..

kawan2 aku yg pemilik CD tu, seorang jadi ustaz tasmik kat MRSM Pontian kot.. 2 orang lagi jd cikgu JQAF... aku taktau sangat hal diorang.. sebab diorang geng2 mesir dan aku tak geng2 mesir... sbb apa??? sbb diorang wat taik dengan aku...

dan sekarang.... AKU ADALAH AKU...

nite

12.09am, 24 Oktober 2014, Kampung Perak, Simpang Renggam

No comments:

Post a Comment