Thursday 10 January 2019

Jual aset atau cari duit lain???

Salam semua,

Baru2 ni dalam 2,3 mggu lepas, aku ada sembang dengan mama aku..katanya penyokong tegar PKR..mama aku cakap, waktu ekonomi zaman Najib teruk.. najib banyak buat hutang..sampai ke 2045...

Pergh..berinfomasi sungguh mama aku ni...

Lepas tu mama aku cakap, kesian menteri kewangan kena sampai jual aset2... Sebab nak bayar hutang Najib...

Aku pun jawablah...

Teruk macam mana ekonomi zaman najib? Mama aku cakap..1mdb la...beg rosmah mansur lah...

Aku pun diam jela... Malas nak betah...

Aku tk tahu sebenarnya yg berlaku...tapi aku rasa mungkin boleh jawab macam ini..


Seorang anak telah mewarisi perniagaan dari arwah bapanya..bila si anak tengok, kedai bapanya tu banyak hutang, maka apa tindakan anak?

Ada yg jawab, bayar jela hutang... Nak pakai apa? Lahai..kan ada duit dalam kedai tu..bayar jela...langsaikan terus hutang tu...

Mungkin ini yg dilakukan oleh menteri kewangan kita...hutang kena bagi 0...segala mala aset kena jual...

Tapi bg pandangan aku...mungkin ada cara lain... Maksud aku...bayar hutang macam biasa...tapi takdela sampai jual habis semua aset...simpan sikit aset..kita p la melabur atau cari sumber kewangan lain..majukan lagi syarikat atau kedai kita...kalau statik macam tu je..mmg ke sudah la tak maju2... Leka nak bayar hutang saje...

Tapi aku yakin...mereka telah memikirkan baik buruk tindakan mereka..yela..setiap benda kita buat..pasti ada baik buruknya..pasti ada risiko..tapi terpulanglah kita dipihak yang mana...

Apa2 pun...kita tunggu jela...

Oi siga saga

Khairy
2255
10012019
Kampung perak, machap


No comments:

Post a Comment