Monday 7 January 2019

aku tak minat sejarah? ada apa dengan sejarah

Assalamualaikum..

Aku rasa dah hampir setahun lebih tak berkunjung di dalam blog aku ni.. aku tahu blog aku ni mmg membosankan...takde gambar2... mmg aku malas nak letak gmbar sebab aku tk minat bergambar (mungkin bukan zaman kot)

dalam setahun dua ni, aku banyak dengar youtube ceramah2 berkaitan sejarah. Contohnya Ustaz Auni, Ibnu rijal, Prof md Rofa, dan Prof Abdul Muati ...

Aku tak tahu kenapa, aku rasa macam sesuatu yang menarik apa bila dengan ceramah mereka. Lebih kepada akademik. Mungkin kadang2 dapatan kajian mereka macam rare sikit.

Contohnya Prof Md Rofa cakap dalam ceramah dia, Tun Sri Lanang tu pengkhianat bangsa.. mau nya tak terkejut.. yela.. sebab dari kecik dulu baca buku sejarah, memang karya Tun Sri Lanang ni la yang akan dibaca. Salatus salatin. Cerita tentang bangsa Melayu. Melaka.

Asal usul nama Melaka tu sendiri aku tengok diorang bahaskan.. Contohnya diorang cakap, anjing Parameswara kena sepak dengan kancil putih time parameswara duduk bawah pokok melaka.
Tapi ramai pengkaji membidas teori tersebut. Mereka berpandangan Islam yang telah meletakkan nama. Berasal daripada perkataan Mulk yang bermaksud kerajaan.

Tapi aku tak tahu kenapa anak2 bangsa aku semacam tak minat dengan sejarah. kalau dulu aku mengajar, dalam kelas aku, bila aku start cerita tentang sejarah, seolah2 mereka tak berminat dengan sejarah.

Secara jujurnya, aku pun dulu tak minat sejarah. Sebab mungkin sejarah tu macam membosankan. kena ingat tarikh. Tapi semua tu bergantung juga dengan siapa kau belajar.Bagaimana pengajar tu menarik minat kau.

Dulu waktu aku SPM, buku sejarah aku tu, punyalah tebal.. Kaler kuning. Sejarah Dunia dan Sejarah Malaysia. Pergh. nak bukak pun rasa malas.. seolah2 rasa macam baca kitab kuning..(memang buku tu kaler kuning).. mmg membosankan.. fakta dan sedikit gambar.. hahaha

Sebenarnya, aku minat tengok sejarah ni, macam artifak2... mmg aku minat.. tp mungkin takde ilmu tentang tu sangat... macam aku dulu kat UUM, aku pernah pergi muzium padi.. orang kedah sendiri ada yang taktahu kat mana muzium tu.. tapi aku terkilan sikit.. tak dapat nak pergi muzium kayangan kat perlis. sikit yang akut terkilan lah..

Aku sendiri pernah pergi kawasan Lenggong atau muzium yang ada perak man tu.. aku pernah pergi tengok..walaupun aku macam tak tahu apa2 bila pergi..

Tahun lepas dalam bulan 10, aku pergi ke pattani, semata2 nak cari pondok ahmadiyyah..katanya ada banyak manuskrip melayu..bila aku sampai..pergh..ustaz lutfi tu cakap, masih beribu manuskrip yang tak sempat lagi dibuat atau dibaikpulih.. Punyalah banyak.. macam2 ilmu ada dalam tu.. penulis2 ulama2 melayu. Semua bercerita tentang ilmu masing2... Ada yang ilmu kedoktoran. ilmu perang.. uniknya kebanyakkannya dalam bahasa melayu lama.

Mungkin pelajar2 sekolah yang baru nak mengenal sejarah, perlu melihat sendiri tempat2 bersejarah tu.. tapi tula...waktu aku sekolah menengah takde pula sekolah aku buat lawatan tengok tempat bersejarah.. muzium negara ke... mungkin boleh menarik minat pelajar2 kot..

tapi tak boleh nak salahkan cikgu sekolah... keja nak salahkan orang ni, lebih baik ko join Pakatan Harapan je...

Maka cadangan aku, anak2, kawan2 yang baca tulisan aku ni, rajin2lah tengok sejarah kita.
Sejarah bangsa Melayu sendiri penuh dengan kemegahan...takyah la nak tengok tamadun orang lain. Orang puteh... bangsa penjajah...Penjajah dah lama pergi...tapi masih tinggalkan sisa2 dan najis2 yang perlu anak cucu melayu bersihkan...


1644
07012019
Kolej Pengajian Islam Johor (MARSAH)

No comments:

Post a Comment