Monday 21 November 2016

Terima kasih Dr Su

assalamualaikum... aku teringat padal SV master aku... dy kutip aku.....dari 0...

Waktu aku sambung master, aku boleh dikatakan fresh graduate...tp aku ade la sikit pengalaman kerja dalam setahun.. sebagai perunding dan pemasaran produk perkhidmatan...tamat sbg seorang yang mempunyai pointer yang tggi dan pelbagai anugerah mmg membebankan... berat untuk aku bawa... sangat berat... ada kawan2 aku yang baru aku kenali,time master same2 seolah2 merendahkan kemampuan aku.. diorang ade cakap... "kat U kami, pointer cam ko ni susah nak dapat.. 1st class u kiorang lg tinggi dari U ko... ko budak amek research ni, ade pengalaman ke wat research..?"

aduh.. kata2 yang sangat pedih aku rasa... sangat pedih...aku rasa mcm di henyak2... bodoh sangat ke aku...mmg.. aku mmg bodoh wat research.. takde pengalaman... (aku baru tahu yang diorang punya final year project tahap PPTA budak UMK je...same je..takdelah advance sangat)... mmg time kat U lame, takde pon wat research.. tp kami diajar untuk berdikari.. wat project paper, buat aktiviti sosial.. bukan dok diam sahaja kat kampus... aku boleh dikatakan aktif jugalah... penah la jd pengarah 3 buah projek besar dan 2 projek kecik.. semua tu aku buat, tanpa tunjuk ajar pensyarah.. semua buat sendiri..

berbalik kepada cerita asal... pastu, aku kena la cari supervisor untuk selia tesis aku.. pergh!!! semua rejek aku mentah2... katanya, tunggu sem depan... saya dah ramai... last2, aku terjumpa RA kepada seorang Prof yang agak terkemuka di UKM tu.. dia suggest ke aku Dr Sue (bukan name penuh)... sebab bidang aku ialah estate planning (perancangan pusaka)..

berbekalkan ilmu yang penuh di dada dengan pengalaman yang aku ada... tp zero bab research..aku terjah masuk terus bilik Dr Sue... sebelum tu, ade gak usya kawan2..diorang cakap dr sue ni garang... aderrrrrr.... cmne la nak menghadapi semua ini.. tp aku beranikan diri gak... selepas perkenalkan diri... dr sue, tanya aku...pasal pengalaman research.. dy cakap, kalau boleh nk yang ade pengalaman.. tp aku jawab... aku mmg takde pengalaman...tp aku nak belajar.. kalau aku tak belajar, watpe aku ssh2 sambung master, tangguhkan perancangan nak kawen aku kan?

last2 dy bg aku satu topik..pasal hibah takaful...aku rasa, menarik topik tu.. dan dy nak aku p conference kat Indonesia time tu.. kat Jogyakarta..teruja la aku.. pertama kali dapat p obersea.. dulu ngaji malas..mmg takkan dapat p obersea.. last2 terdampar kat utan sintokyo...hahaha...

aku pon siapkan paper n p interview semua...then aku dapatlah p conference tu.. bila dah ujung sem2, aku serius nak wat research..so, aku jumpa dr sue, tanya..apa kajian yang aku boleh buat... dia bagilah beberapa artikel..kebetulan dy ade geran.. so suruh aku hadam pasal teori inter vivos... mmg sampai sekarang aku egt psal teori tu...

so bemulalah perjalanan aku....

aku start cari bahan sendiri..olah sendiri... bina model ekonometrik (walaupun aku benak juga la)... timbul masalah responden.. dy suh aku cari responden.. pergh...jenuh juga nak cari responden.. last2 aku terfikir satu benda... iaitu... buat soal selidik online... aku pon share la kat fb dan macam2 tempat..tp responden, tetap tak ramai... tetiba Allah bagi aku ilham, buat survey online tp menggunakan email setiap pegawai kerajaan.. pergh!!! aku pon start menggodek email setiap jabatan di seluruh malaysia..pastu aku send... aku dapat responden dalam 500 dalam tempoh semggu...pergh/.. ramai tak? ramaikan?

bila dah dapat responden, aku start belajar cara nak analisis... Dr sue ajar aku guna STATA.. buat model logistic regression...pergh!! mencabar juga la..aku bukan tahu semua tu..bermulalah proses untuk aku membaca semua artikel pasal model tu... software stata ni lain sikit..sebab kena pandai tulis command untuk analisis... abes semua nota2 aku hadam.. untuk expert semua tu... alhamdulillah, aku dpat kuasai semua tu.. Dr sue jugalah yang ajar aku guna SPSS..sampai sekarang aku ajar bebudak aku guna spss...

Sekarang, aku adalah aku... aku daptlah sedikit menguasai ilmu berkaitan statistik...dr zero..

Maybe Dr Sue, takkan baca blog aku... cuma aku nak gtw kepada beliau

"Terima kasih Dr sue, kerana memberi peluang kepada aku untuk belajar. Jasamu aku takkan lupakan sampai bila2... maybe Dr sue garang n tegas..tp terima kasih sangat2... beri aku peluang... ajar aku yang benak ni.. terima kasih dr Sue."

Khairy Aljoni
Taman Haji Ali 2, 7.02 pm, 21/11/2016

No comments:

Post a Comment