Thursday 12 January 2017

Adik aku dan kelas pemulihan

aku tertengok gambaradik aku convo degree dy kat fb aku.. graduated dari UiTM. amek kos kejuruteraan (sistem)... aku pon taktau.. maen bedal je.. adik aku dapat Anugerah Naib Canselor.. lebih krg la.. kena pakai selempang pink... bdk 1st class...

waktu konvo tu, mama baru sampai dari airport dari Korea @china... tak egt mane satu... so mama sampai lambat sikit.. aku yang masuk dewan dengan abah... time adik aku terima skrol tu, aku bagai nak mengalir air mata... n aku pon tgk sebelah, mata abah aku dah merah..aku tahu, dy pon nak nangis... dulu, aku yang naik pentas terima anugerah, pastu adik aku pulak.. alhamdulillah... semua ini kurniaan Allah. 

Kesah adik aku tu camni...

waktu dy kecik, masuk sekolah, manja.. nangis je.. beselah kan.. anak bongsu.. manja dy lain sikit.. belajar tknk.. main je... tak pandai membaca.... aku pulak dah darjah 5.. adik aku darjah 1.. aku dalam kelas besenya top 10 la... tp masalahnya, adik aku ni dok kelas last sampailah darjah 6.. ramai cikgu2 pandangan sinis ke adik aku.. skrg baru aku rasa... sangat tak patut buat begitu kepada adik2 yang lain... yela... abg dy dak pandai..tp adik tak berapa pandai..mcm tula lebih kurang.

pernah adik aku masuk kelas pemulihan...kelas pemulihan...seteruk2 adik beradik yg lain, tak pernah masuk kelas pemulihan.. serius sedih mama aku... tp aku nak wat camne... time tu rasanya dalam darjah 3.. aku dah masuk sekolah menengah..mmg tak jumpa sangat la adik aku..rasa kesian sngt kat mama aku.. terfikir, besar nanti apa lah jadi ke adik aku.. berjaya tak dalam hidup dy... ntah la..

time pas UPSR, adik aku dapat 1A je... pergh.. mane tak sedih weh.. time tu aku takde.. aku dok sekolah mengengah... ting 4 kot.. pastu adik aku masuk sekolah harian biasa.. tk masuk sekolah agama.. mama sedih.. kenapa adik aku tak macam aku...aku pon rasa gitu... kenapa adik aku tak pandai.. apa salah mama..rasanya mama berlaku adil kepada semua...

pastu, time PMR, aku diploma... adik aku dalam 5A kot... ok la..takde la teruk sangat kan... pastu dia masuk sekolah teknik juasseh..sebelah rumah je.. sebab dulu dok klinik juasseh je... pastu aku macam dah jauh sikit dengan adik aku... sebab aku ade masalah aku sendiri..dengan belajar pon terumbang ambing.. dengan masalah kat tempat belajar...disiplin lagi... kena gantung lagi..

time SPM, aku masih terengat.. adik aku keluar awal utk paper ADDMATH...pergh.... ajet2 power la tu... tp dasat gak..dapat 6A.. sejarah A1 plak tu... addmath A1.. lain2 tak egt... setaraf dengan aku...aku suh apply matriks... tp dy nak amek diploma tak UiTM..aku tak sure kenapa.. tp dy ade hujah sendiri..tp aku tak egt... dy masuk la Uitm dungun.. tak sampai 4 semester, adik aku dapat terus skip ke degree sebab dapat pointer tggi utk 3 semester dalam 3.9+ la... sedangkan aku time tu dok struggle dekat UUM.... yelah..tukar bidang... menggatal sangat nak tukar...

pastu adik aku dapatla skip degree...masuk UITM shah Alam.. sampai la dya abes belaja... aku pernah tanya... kenapa ko kecik dulu bodoh..sekarang camni..?

"Bila kau diletakkan di tempat yang betul, di masa yang betul dan cara yang betul"

sekarang adik aku dah kerja kat kilang sebagai jurutera... aku sebagai pensyarah.. uniknya adik aku...dy ade dua cawangan..aku satu je..hahaha

tp persoalannya... mane perginya kawan2 sekolah rendah adik aku yang diangkat time upsr dlu..?? UPSR tu hanya permulaan.. bkn pengakhiran..

Aljoni
12.19pm, 13/1/2017
Cabin, Universiti Malaysia Kelantan

No comments:

Post a Comment