Wednesday 22 June 2016

ponteng puasa

Bila tiba bulan puasa je, kita mesti teringat macam2 nostalgia pasal berpuasa... ade yang berpengalaman ponteng puasa... ade yang berpuasa tp p berendek... ade yang puasa makan je... tp tak puasa air.... paling tergugat ialah orang yang merokok seperti aku... tapi bile orang sekeliling takde yang isap okok, takdelah aku rasa nak isap rokok...

berbalik kepada cerita asal, antara pengalaman yang aku tak lupa waktu aku amek lesen moto...time tu rasanya aku lum SPM lagi...aku p dengar ceramah yang awal2 tu... hahaha... boleh pulak terjumpa dengan member sekolah aku.. name dy Zik (bukan name sebenarnya)...agaknya da lame tak jumpa..dy ajak lepak... tp dah kat luar,,, nak lepak mane..bukan boleh minum2 pon.. last2 dy ajak p maen snuker... katanya dy power...hahaha..silap orang la... kite power diam2 je..

actually time tu, aku kali pertama masuk snuker time bulan pose... pergh... dalam tu mcm dah raya... dah r bulan pose, mabuk pulak tu...pergh... asap rokok... time tu pulak...jumpa member2 kitorang gak..men snuker...fuh fuh fuh isap okok....name dya Am (bukan name sebenar)... si zik pulak asalnya puasa, tp bile jumpa si am ni terus buka puase.. alhamdulillah, aku puasa aritu...

tp pernah juga lepak2 dengan diorang p seremban..kononnya nak beli baju n seluar raya.... p naik kete aku...bile balik tu, diorang kate nak singgah bazar ramadhan sebab nak buka..tp aku tkdela nak berenti sebab aku nak buka kat umah... mama dah masak..diorang beli laksa dan air jagung.... dah bungkus2 tu, masuk dalam kete...kete jalan, diorang terus makan... apa punya lahanat punya member...nasib baik aku jenis makan memilih,... aku tak makan laksa n jagung...so takdelah terliur sangat... nampak tak... pemilihan makanan yang cerewet mampu menyebabkan aku takde perasaan untuk tidak berpuasa...

aku sendiri penah gak tk puasa... nak kate hasutan kawan, tak gak..maybe aku memilih untuk tidak berpuasa di ketika itu... kesahnya time tu aku naik moto... nak p melaka denga member aku... name dy rash....ntah kenapa, aku pon ikot same tak puasa dengan dia... nyesal weh...sngt2 menyesal..aku dah ganti dah...cume aku rasa sangat menyesal sbb tak puasa hari tu.. yg menariknya, aku tak pose... tp solat tak tinggal... hahaha

aku betul2 mengharapkan kawan2 aku tu dah berubah... Rash dan Zik tu aku dah bertahun tak jumpa... kes pasal putus kawan la ni.... yang Am, aku tkdelah jumpa dy selalu..tp kalau aku balik pilah, atau raya, aku konfem akan lawat dy... aku taktahu kenapa aku masih kawan dengan dy... padahal aku dgn dy, tak pernah sekolah rendah atau menengah same... rash dan zik tu kawan sekolah rendah...

maybe kita akan jadi kawan rapat dengan seseorang kalau kita selesa dengan dy..
aku mengharapkan kawan2 aku tu dah berubah.. kembali ke pangkalan jalan... aku sebagai bekas sahabat kau mendoakan yang terbaik utk kalian semua...

terima kasih

Mohd Khairy Kamarudin
4.44pm, 22/6/2016, Kampung Perak, Machap, Simpang Renggam

No comments:

Post a Comment