Sunday 25 August 2013

Bawah tanah

Assalamualaikum..
aku baru je pas balik daripada beraya kat umah member kat springhill.. tp bukan itu yg nak aku cite.. aku nak cite ttg sepanjang perjalanan pulang.. aku balik dlm kul8 mlm.. dlu aku bile kul 8mlm, konfem off radio sebab tau, suriafm akan bukak lagu2 indon.. aku bukan tak suke lagu indon.. tp dah selalu dgr la kot...
tp arini, aku terdetik nak dgr.. DJ nya cam biasa... Bob Ringgo... tp yg menariknya adalah lagu2 yg diperdengarkan telah menimbau zaman2 remaja aku... mula2 aku terdengar lagu Boo Hoo Clapping Song oleh Carburetor Dung.. pergh... mmg nostalgia.. kaset nya aku masih simpan ag... sebab member aku punya.. n die pon tk mintak balik.. hahaha... mmg nostalgia la.. tetiba aku rasa terpanggil utk kembali mengimbas pada zaman tersebut..
time tu, dalam tingkatan 3 n 4, tahun 2001-2002, aku spt remaja2 lain.. utk mencari identiti atau budaya aku... lebih kurang camtulah.. walaupun sekolah agama, patutnya semua itu dah tersedia.. budaya Islam.. tp aku cuba mencari identiti melalui muzik.. maybe zaman tu, sedang dgr lagu2 leleh.. aku pon layan gk... sebab time tu dah ade bunga... haha.. tp minat aku tetap kepada band2 ni..

first album aku beli "We are the Skin" oleh ACAB.. dlm tu ada 4 lagu je..tak silap aku la... cover dia kaler itam.. aku cari kat google image pon takde..hahaha.. so minat aku terhadap muzik street rock atau budak2 skinhead menarik minat aku...
byk gak aku perabih duit utk beli kaset2 ni... mau rm1000 kot... antara kaset2 yg aku ada
1. We are the Skin -  ACAB

2. Unite & FIght - ACAB
3. Song for Friend - Carburetor Dung
4. The best of pilgrim (kot).. kaler kelabu n konfem ade gmbr ikan
5. Skinhead for life - ACAB

6. Live and Loud 1 - ACAB
7. the official (skinhead JB) ade dua kaset..tp tak egt tajuk... time Magoo awal2 dgn line-up baru dy
8. 69 - Koffin Kanser

9. album 1st disagree (yg ni mcm baru2 je ag kot)
10. Koffin Crhonicle (taktau ejaan) - ade Koffin Kanser, Blind Tribe and Republic Of Brickfield
11. Underground tribute to Sweet Charity - Aru koffin kanser and super friend. ade Gerhana skacinta, silkhannaz, butterfingers, cashmere (tak egt gak ejaan) dll...
12. semua album Butterfingers (sebab mmg admire kat loque (kini dah jadi monoloque)).
13. SilKhanaz (tak egt album)

14. As Sahar (intifada)
15. 1+1=3 (yg ade oag, nice stupid playground dll)

itulah antara kenangan yg aku cuba imbau kembali.. aku rasa budak2 skrg ni dah takde dah semua ni... skrg byk Indie.. mmg aku akui Indie band bagus gak.. ade yg cuba mengembalikan era bawah tanah ni...

dgn muzik la, remaja pada zaman tu, cuba utk mencari identiti.. mencari minat masing2.. budaya n style pemakaian.. maybe zaman rock kapak dah berakhir.. muncullah dimensi baru di kalangan remaja pd zaman tu.. mereka beranggapan, takkan nak layan New Boyz, Boboy, Spin dan seangkatan dgnnya.. melalui budaya inilah, pada zaman tu, ade budak rambut pacak Mohawk (Punk), botak (skinhead), serabai (Grunge) dan macam2 lagi.. tak ketinggalan dari segi pakaian.. baju nak fred perry (sebab ade lambang unite), ben sherman n macam2 lagi.. jeans mestilah levis's. aku rasa bundle time tu mmg laku... kasut pulak Dr Martens and Jack Purcell menjadi pilihan remaja... termasuklah aku.. tp aku takdelah berminat utk join budaya2 ni..
melalui minat aku pada band2 ni, mendorong aku nak belajar maen gitar.. bermulalah satu dimensi lain di mana kawan2 aku start maen gitar.. aku maybe antara yg terakhir blaja maen gitar.. mybe sebab sekolah agama... hahaha...antara sebab nak belajar maen gtar disebabkan cinggay la... leh tunjuk depan cinggay.. tp tak pegi mane pon.. cinggay tinggalkan aku dulu pon sebab aku kronik maen gitar.. tiap2 mlm jemming.. walaupun takde duit...

namun, bagi aku zaman itu dah berakhir.. zaman remaja spt itu dah berakhir (bg aku lah).. remaja skrg lebih berminat dgn twitter n fb n lain2 lagi...lantaklah.. janji kome bahagia...

skrg aku rasa kawan2 yg sama2 layan muzik ni, ade yg dah anak 2,3... maybe dah lama insaf termasuklah aku... selaras dengan kematangan fikiran n usia.... ce wah....

Terima kasih SURIAfm kerana telah memutarkan lagu2 yg menyebabkan aku mengimbas kembali zaman2 remaja aku yg sering aku cuba lupakan kerana... (internal problem)...

Alhamdulillah, aku rasa remaja kini seperti dah kembali kepada yg asal. mencari Islam.. ramai dah ustat2 yg boleh mereka tgk kat youtube,... tanpa menghadiri kuliah... tp ati2.. jgn dgr ceramah syiah sudah la...

Ok done.. sori takde gambor... Publish!!!!


4 comments:

  1. kome nak ke? aku kena carik balik la..ntah mane tah aku simpan

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete