Monday 16 November 2015

Aku dan orang berkopiah

Aku buat tajuk post ni dah lame dah.... aku nak menulis... tp still malas...

berbalik kepada orang berkopiah... aku tak tahu kenapa... aku mempunyai pandangan yg agak negatif kepada orang yang berkopiah... serius weh... aku tak tahu kenapa...

adakah Allah telah menghitamkan ati aku...
"Ya Allah, ampunilah dosa aku... aku takde niat untuk mengutuk sunnah RasulMu... tapi aku hanya meluahkan rasa kesalku kepada si pemakainya..."

berbalik kepada tajuk asal... aku suka memerhati.. aku suka observe... kalau aku memerhati, maka aku akan berfikir... laju je nak berfikir.. maybe aku dah ditakdirkan begitu...

kekadang, aku melihat orang yang berkopiah ini sangat rude... rude dalam bahasa jawanya orang eneng adab...bahasa melayunya orang kurang adab... pernah aku pergi makan kat kedai, maka datanglah orang2 berkopiah ni.... nak minum gamaknya... time diorang mintak order tu, bagi pandangan mata aku, seolah2 diorang merendahkan darjat orang yg amek order... maybe sebab akak tu tak tutup aurat dengan sempurna.. tp tkyah sampai memandang sinis.. sory la bro... aku ternampak.. bukan aku sengaja... tp benda ni bukan berlaku sekali.. dah banyak kali..

bile aku tengok sikap brader tu, aku egt balik time aku kat sekolah... aku mmg tak baik dengan geng2 kopiah ni.. maybe sebab aku mmg jahat atau nakal sejak zaman sekolah.. aku melihat, mereka yang pakai kopiah ni, mmg baik... tp ade di kalangan mereka... aku tak kate semua.... yang merasakan diorang ni sangat bagus berbanding orang lain.. maybe dalam aspek agama, mereka bagus... tp bab adab, bg aku sangat fail...

sometimes, aku melihat mereka ini kdang2 sangat jumud... time aku ngaji SPM dlu... sibuk2 stadi... datanglah geng2 kopiah ni... cakap..

"Watpelah stadi... semua ni dunia... kita dah amek aliran agama, mane ade sains, matematik, sejarah ni.."

aku rasa macam nak tombok je... sabar gak lah aku... kekadang je aku tak sabar... tp mostly aku sabar sebab aku minoriti... mereka majoriti.. kang kot aku tombok sorang, mau masuk spital aku..

aku suka berhujah.. tp aku mmg malas nak berhujah dengan orang berkopiah.. maybe sebab aku rasa diorang taknak dengar pon apa aku cakap... aku bukan pakai kopiah pon... tp ntahlah... aku rasa mcm terpinggir pulak.. hahaha

waktu aku kerja kat wssb n wmbp, aku berpandangan, orang2 yang berkopiah inilah yang sangat senang di dekati sbb di wssb, aku jadi perunding pusaka Islam n kat wmbp, aku jadi penjual buku2 agama... tp ntahlah.. aku rasa sangat pelik.. aku menjual agama ke...? aku cari rezki je... aku egtkan orang2 berkopiah ni lah yg akan menjadi pelanggan aku... tp balik2... aku yang kena sekolah balik... aduhai... nasib badan.. kdang2.. nak bagi nasihat agama kepada orang yang jahil lebih mudah dari nak nasihat kepada yang berkopiah..

AKu taktahu adalah tulisan aku ni betul ke tak... ini just pandnagan aku.... aku tak salahkan kopiah... sebab itu sunnah Rasululllah.. aku hormat orang yang pakai kopiah sebab mereka menjunjung sunnah Rasul... tp tolonglah... aku merayu... ubah lah sikap anda.. anda mampu mengubahnya... sikap anda... tolonglah...

aku rasa sampai sini sahaja untuk malam ni..

aku janji lepas ni, aku akan selalu update...
aku rasa cam sunyi pulak bile aku tak menulis.. aku sebenarnya sangat rajin menulis.. maybe keje banyak.. atau aku yang banyak alasan.. aku kena kurangkan alasan... aku kena pandai membahagikan masa...

sekian

Aljoni

11.34pm, 16 November 2015, Taman Desa Teluk Panji, Kota Bharu


No comments:

Post a Comment