Thursday, 7 May 2020

Kenangan meredah Narathiwat dan Pattani siri 1

Aku teringat, 2 tahun lepas.

Aku, mat syabu, akim dan boncai meredah selatan Thailand.

Aku cerita kan dari awal perjalanan an. 

Aku sampai di CIQ Rantau Panjang nak cek passport. Kalau hari kerja, memang tak ramai. Aku pergi hari kerja. Memang lengang. Memang waktu tu, aku sedang bercuti. Tak boleh ke luar negara tanpa Izin kerajaan. Hanya untuk penjawat awam. 

Sampai di CIQ sungai golok, kami cop passport. Kemudian uruskan insurans Dan kebenaran untuk bawa kenderaan persendirian masuk. Agak leceh kalau kereta tu bukan nama sendiri. Aku kena buat surat, lepas tu kena minta kebenaran owner. Tapi pada hari tu, aku memang bawa surat. Sampai kat bahagian insurans tu, lepas. Dia bagi satu surat. Dia cakap suruh aku pergi ke bahagian kereta. Nak kena cop. Ada satu cop warna merah. Petak besar. Kena sign pegawai. Aku tak pergi pun. Aku tak faham sebenarnya apa orang tu cakap. Aku pun selamber badak la pergi ke kereta dan lalu imigresen. Lepas. Macam tak cek pun.

Maka, bermula lah perjalanan nak ke narathiwat. Keluar je CIQ sungai golok tu, dah ada askar tunggu. Dahsyat. Aku tertanya2 kenapa perlu ada askar. Nak takut apa? Pemberontak? Pejuang kemerdekaan selatan Thailand?

Takpe lah. Aku nak pergi sebuah pondok di Narathiwat. Pondok tu ada simpan khazanah dan kitab2 Melayu lama. Pondok Ahmadiyyah.

Maka, pengalaman ni boleh jadi panduan kepada sesiapa yang berminat untuk pergi ke sana. 

Melalut pula. 

Lepas je askar tu. Aku terus je lalu pekan sungai golok. Tak singgah pun. Aku bukan ada duit Thailand. Ada duit Malaysia je. Memang mereka terima duit RM. Tapi aku dengar macam mahal kalau pakai RM. Aku terlupa nak tukar.

Tapi sebenarnya aku memang akan ada masalah.

1. Aku terlupa nak tukar duit thailand
2. Aku langsung tak tau jalan nak ke sana. Hanya tahu nama tempat dalam bahasa melayu. Pondok Ahmadiyah, wakaf anak ayam, Jeringa, Narathiwat. 

So nak tak nak kena Tanya orang. Keluar je dari pekan golok, ada sebuah sekolah agama (madrasah). Masalah pertama timbul. Diorang dah tak boleh cakap melayu. Tanya guard tu, dia takleh cakap melayu. Aku cakap, aku nak jumpa ustaz dalam sekolah tu. Kebetulan ada ustaz yang lalu. Aku terus Tanya macam mana kat ke pondok tu.

Dia cakap mudah sahaja.... 

Jeng2... Akan bersambung.... 

Tak tau bila


1 comment:

  1. www.nonwovenbagmalaysia.com.my/ www.magspremiums.com
    MAGS PREMIUM GIFTS SDN BHD We specialize in premium and corporate gifts printing (cenderamata korporat) , Welcome to custom made your own design on the gifts. Example: non woven bags, tshirt, lanyard, keychain, etc...

    ReplyDelete