Thursday 23 April 2020

Bantuan persendirian dan zakat

Assalamualaikum.

Baru2 ni kecoh juga di media sosial. Tentang seorang ustaz selebriti (maaf saya tak tahu sebab tak baru je ikut perkembangannya), bagi bantuan kepada sebuah keluarga di Kedah.

Aku tengok macam2 pandangan yang orang berikan. Ada yang sokong, ada yang tak sokong. Aku terasa boleh bahagikan kepada beberapa kumpulan pandangan.

1. Tidak menyokong.
Ada kalangan netizen yang tidak menyokong tindakan ustaz terbabit menularkan gambar keluarga berkenaan atas alasan memalukan keluarga tersebut. Ada yang sampai kata haram tindakan ustaz tersebut. Wallahualam. Aku tak tahu. Bab2 hukum ni, jangan Tanya aku. Memang aku tak tau. Tapi aku merasakan ustaz berkenaan bagi tahu siap2 bahawa gambar keluarga tersebut akan diletakkan dalam media sosial. Pada pandangan kasar aku, macam tak patut pun tularkan gambar. Tapi kalau tak tularkan gambar, orang cakap kita tak buat kerja pula.

Ada pula datang dari penyokong parti2 tertentu hentam ustaz ni. Sebab seolah2 menggambarkan wakil rakyat tak buat kerja. Aku terbaca la. Diorang cakap keluarga berkenaan dah dapat macam2 bantuan. Dari YB, JKm Dan zakat. Tapi keluarga tu macam tu gak.

2. Menyokong
Rata2 netizen menyokong tindakan ustaz berkenaan. Atas sebab membantu kan. Betul dah tu. Prinsip utama dalam hidup kita, bila ada orang susah, kita perlu bantu. Betul tak? Mungkin ada bantuan lain dah sampai, tapi tak salah kalau kita turut membantu. Tapi masalahnya timbul bila netizen kecam JKm dan zakat. Benda ni tak bagus. Zakat Dan JKm da jalankan kerja mereka. Mereka sudah bagi bantuan. Bila dah Saling kecam mengecam, takde pun solusi. Perlu kita ingat bantuan yang di berikan untuk membantu bekalkan bekalkan asas. Rasanya cukup lah kecam mengecam ni. Tak mendatangkan keuntungan. Bagi cadangan oklah. Ni tak. Cakap pusat zakat macam2. Mereka buat kerja mereka, kita buat kerja kita. Mudah kan?

Tapi korang perasan tak?

Dalam gambar dan fakta yang di berikan. 1 rumah ada 10 anak dan beberapa orang cucu. Kalau difikirkan logik, anak Sulong berumur 33 tahun. Takkan tak buat apa2? Kita tak nafikan, kesusahan dan kemiskinan, bukan kita minta. Tapi kita masih ada otak kan. Ada tenaga. Boleh kita berusaha untuk berubah. Melainkan memang tak nak berubah untuk berubah.

"eleh, boleh lah kau cakap. Kau bukan di tempat dia."

Betul gak tu. Aku taktahu apa yang terjadi sebenarnya. Mungkin Anak2 mereka bekerja jauh. Mungkin mereka selesa duduk di situ. Tapi entahlah. Aku memang tak leh terima kalau duduk kekal di Rumah tersebut. Makanan dan sampah bersepah2. Timbul lagi persoalan, mereka solat tak? Macam mana nak solat? Kenapa tak jaga kebersihan? Biar hidup susah, tapi jangan jadi pengotor. Takpe lah. Tanggungjawab kita membantu. Tapi bila dah bantu, gunakan bantuan tu dengan cara sepatutnya. Dengarnya dah pernah bagi perkejaan pada anak keluarga tersebut. Tapi timbul masalah, nak tak nak bekerja. Dalam erti kata yang lain. MALAS. Wallahualam. Aku tak tahu. Ni hanya pandangan aku.

Rasanya cukup untuk aku mengomel di sini. Selamat berpuasa.

Mohd Khairy Kamarudin
Taman Murni Jaya, Machap
23042020
18

No comments:

Post a Comment