Wednesday 18 July 2012

Lupusnya budaya bantu membantu...

semalam, sedang aku memandu dari FUU, UKM nak pulang ke kg,, hari gelap, kilat dah sabung menyabung, tapi ari masih belum huja..sedang aku memandu, aku lihat 3 orang pelajar dr USIM sedang berjalan kaki utk menuju ke perpustakaan. atiku berkata,"apa la dibuatnye jalan kaki ke FUU ni. dah la nak hujan." bila tgk kesian gile..dengan berbaju kurung, ada yg berjubah,tudung 60 bidang (ustzah la katakan)... nak bg tumpang ke tak...kalau berenti kang, mereka taknak naik sebab egtkan aku org jahat. kalau main lalu je, takkan nak buat camtu...aku rasa aku belum sekejam itu utk lakukan kepada mereka. lalu aku memberhentikan kereta. 

"dik, nak p mana ni?"
"nak pergi library FU bang."
"nak tumpang tak?"
"boleh je bang"...
aku pon patah balik hantar mereka ke FUU...tapi skrg dah pukul 5.15...rasanya dah tutup...aku berpesan kepada mereka, aku tggu kat parking. kalau bukak, mereka stay la kat sana. kalau tutup, aku hantar mereka ke KTM...
rupenya library FUU dah tutup..maka dengan rasminya aku menghantar mereka ke KTM...di kala hujan lebat2 tu la aku hantar mereka.
sepanjang perjalanan aku hantar mereka ke KTM, aku tetiba terfikir...sudah terhapuskah budaya masyarakat di Malaysia.. bantu membantu...tidakkah sepanjang perjalanan td, ku lihat berapa banyak kereta yg lalu sebelum aku lalu...takde ke yg berfikir atau terlintas di dalam fikiran mereka utk membantu mereka,...adakah skrg mereka lebih mengejar masa, nak cepat balik sebabkan time tu dah pukul 5.05 petang...maybe mereka mempunyai anak2 yg perlu dilihat atau diambil kat sekolah...atau mmg dah takde budaya macam tu...
tp aku rasa tidak boleh disalahkan sebelah pihak...rasanya mereka bukan taknak berenti, tapi taknak budak2 tu cakap yg bukan2 memandangkan skrg ni, macam2 jenayah dah berlaku...samun, rogol..kawasan FUU tu plak kat penghujung UKM...
kalau masyarakat kita mampu berubah.....tiada lagi istilah "jangan ikut orang yang tidak dikenali"...
sikap bantu membantu wajib ada dalam diri kita....berubahlah...takde untung pun kalau kita buat jahat...takde untung kalau menganiaya orang lain...
masyarakat kita perlu berubah....diri sendiri perlu berubah,..diharapkan tulisan ini jika dibaca oleh manusia2 durjana yang sering membuat onar ini, utk berfikir dan berubah....sekiranya tiada perubahan, maka TERHAPUSLAH SALAH SATU BUDAYA BANTU MEMBANTU di Malaysia.....

No comments:

Post a Comment