Monday 16 January 2017

Rokok, Snuker, Jemming dan matriks

mata aku tak boleh tidur.. taktahu apa yang aku fikirkan...byk benda kot masalah yang aku sendiri timbulkan..atau aku tido petang tadi lame sangat..yela...termimpi isteri yang jauh di mata.. aku rasa mcm nak menulis pasal tige benda ni.. sebab sangat memberi kesan dalam hidup aku...

Aku pernah berkwn rapat dengan seorang perempuan ni.. name dy ina.. duk kat area kg aku je.. kami berkenalan time tu aku ikot kwn2 aku raya p umah dy..kat salah sebuah felda.. aku rapat la dengan dy..time tu tingkatan 4.. ujung tahun..selalu la call... mmg kami rapat sehingga selepas spm...

sewaktu kami kwn, aku mmg merokok... snuker main gak la..power gak la sebab dah hari2 ngadap.. jemming tu, aku baru lagi belajar men gitar.. beliau ade pesan kat aku...aku kena tinggalkan semua tu.. aku iye kan aje la.. maybe benda tu tak baik di mata dia.. aku ikotkan aje..

Selepas spm, dy masuk matrik.. matriks pahang.. aku pulak amek diploma kat tempat aku belajar tu... kami berkawan macam biasa, tp aku dapat  rasakan dy berubah sikit demi sikit.. msj pon tak reply... katanya sibuk stadi,. nak exam bagai...aku tak tahu sistem matriks...

tp aku mmg rasa perubahan tu..sangat rasa... kenapa perlu menjauhkan diri dari aku.. kenapa? sehinggalah suatu hari tu... aku call dy... sembang biasa2... tetibe dy cakap gini

"khairy, ina rasa kite berkawan biasa jela.. ina dah beri peluang untuk khairy berubah... kate nak berenti merokok, snuker dan jemming..tp ina tak dapat tgk pon perubahan khairy,,, same je...tahun depan ina dah nak masuk universiti..ina nak amek degree... khairy lambat lagi abes diploma... anggaplah hubungan kita ni mcm mimpi..."

eh,,, boleh pulak bermimpi2... egtkan kelakor la...aku mmg frust la juge time tu... tp aku try wat cool... pastu, start da kawan2 aku bukak satu demi satu cerita pasal ina kat matriks pahang tu... katenya ina tu dah ade bf baru... dak top kat matriks dy... ok fine... aku tk top..sebab tak masuk matriks... aku rasa mcm aku bodoh sangat pulak tak dapat masuk matriks...

aku merokok dah lame...mmg susah untuk aku berenti..aku cube kurangkan..skrg ni pon, aku masih merokok. .. nak kate kurang tu, takdelah sangat..tp ok la kot... snuker? boleh dikatakan bertahun la aku tak main...kdg2 main juge la..temankan kawan2... jemming? sampai skrg aku jemming... tp tak selalu,,,kdg2 setahun tu, adelah dalam 2,3 kali... tu pon kalau ade kaki...

aku rasa takde pon salah aku... perempuan/awek/isteri perlu memahami perkara tu... bukan kami sebagai lelaki buat jahat pon, n satu hari nanti kami akan berenti... aku sendiri mmg dah tk main snuker... tp jemming susah nak tggl sebab aku rasa tu jela cara untuk aku melepaskan rasa tension aku... aku mencari kawan2 yang ade same minat... dgr muzik...tp skrg ni, aku dengar juge ceramah agama.. lappy aku byk lagi ceramah agama dari lagu... n setiap malam sebelum tido, aku mesti dengar ceramah.. aku jarang dgr lagu da...

pasal aku tak masuk matriks tu, mmg salah aku..pas spm, aku mmg tk apply sebab aku nak amek diploma... sebab nak dapat sijil tamat ngaji al-quran.. mahal wooo sijil tu....n aku simpan sijil tul.. aku tamat diploma dengan CGPA 3.77... aku dapat sambung belajar kat UUM... best blaja sane...dapat juge aku masuk universiti dengan sebodoh2 aku... pas abes degree, dengan CGPA 3.64, aku sambung master kat UKM... dapat rasa 2 uni yang berbeza.. abes je master, setahun lepas tu, aku keje kat UMK.. merasa gak u lain..pastu aku skrg sambung PhD kat UTM... berapa tempat dah aku belajar... hihi.. n paling best, aku dulu dianggap tk layak masuk universiti, sekarang aku jadi pengajar di universiti... Allah Maha Merancang... sangat kemas aturanMu ya Alllah..

aku taktahu sangat cite pasal ina tu... pas je matriks, katenya pointer cukup makan (tula, dok bercinta je..kalau dah bodoh, stadi la bongok..) ... dy dapat jururawat..cume aku tak tahu kat mane...tk amek port... skrg dy dah jadi jururawat.. menurut kate kawan2 aku.. jururawat kat hospital tempat anak aku Khayrusy Syafaqah dan Khayrusy Syakirin lahir.. ina ni pulak ditakdirkan kawen dengan kawan aku juge.. (tak jadi kot dengan dak matriks tu)... kawan aku ni, mmg heavy smoker, boleh maen snuker... n paling penting... lead guitar kumpulan kami dulu...so hambek ko!!!

buat kepada pembaca, aku memberi pesan... jgn kite rendahkan kawan2 kite..kalau taknak pon kwn, pulanglah balik secara terhormat macam ko kutip dulu..

aku rasa sampai sini jela dulu kot ye

wassalam

Aljoni
2.26am, 17/1/2017
Taman Desa Haji Ali 2,
Telong Bachok, Kelantan

No comments:

Post a Comment