Monday 16 January 2017

Lagu setan? apa ke pelik?

Aku terbca satu confess kat web confession yang agak popular di Malaysia..IIUMC... pasal suami dy suka lagu setan mcm beberapa buah band la...ade dy sebut dalam tu... http://www.iiumc.com/lagu-sembah-syaitan/ link confession tu...

mmg menarik..sgt menarik...

aku takde lah nk cite apa sangat...cume aku nak explain sikit... dari kaca mata aku..

aku bukanlah seorang yang minat muzik luar negara yang metal..aku byk dengar lagu2 dalam negara, tp yang underground.. mmg jarang2 orang dengar... kite cite sikit la pasal sejarah..

hujung tahun 1980an lagi band2 yang bergerak underground ni dah ade... cume kite je tak tahu...mmg banyak band2 yang metal...kite je asyik layan wings n search...tp kedua2 band ni ok je... cume lagu2 cinta diorang yang banyak naik..padahal ade je lagu2 mereka yang tidak berteraskan cinta... cth macam pelesit kota, hukum karma, dll...

pada zaman tu, aku kecik lagi..so tu jela lagu2 yang aku layan.... tp menjelang awal 2000, aku dah start terdedah dengan macam2 band.. nak tahu kenapa?time tu, kami remaja.... takkan nak layan lagu cinta padahal time tu zaman sekolah.. kami dahagakan lagu2 yang segar n fresh.. lagu2 yang menaikkan semangat... menghilangkan rasa boring... time tu, mmg popular la dgn kumpulan S... mcm2 name kumpulan yang bermula dengan S.. cthnya spoon, screen, stings, scoin. dll.. lagu diorang ok je...yg lagu2 keluar radio..mmg lagu2 cinta..kami dahagakan sesuatu yang baru..tak mendayu2..

Sahabat aku name dia, fear telah mendedahkan aku dengan mcm2 band... antara band yang start aku dengar ACAB... mmg lejen band ni... band skinhead..zaman tersebut mmg popular dengan skinhead, punk, black metal..grunge... zaman tu, hiphop baru nak naik... lagu2 ACAB ni mmg menaikkan semangat..semangat memberontak...semangat utk melawan...semangat persahabatan... band ni memperjuangkan lagu2 street rock...tak susah nak main kalau jemming berbanding lagu2 wings dan search yang mmg susah nak jemming...

time macam dalam filem rock (mamat khalid).. zaman remaja nak ada band..bagi aku lah...

bebudak baya aku kebanyakkannya terpecah.. ada yang jadi mat rempit, ada yang jadi mat dadah, ade yang gile main snuker, ade yang start merosakkan anak dara orang lain... mcm2.. tp jiwa aku, aku sukekan muzik... aku mmg takde berdarah seni pon.... aku start dah belajar main gtar dengan kawan2... start jemming...lagu2 ACAB ni la yang ak main..sebab senang kot... Where have all the bootboys gone.." antara lagu feveret aku..pasal generasi skinhead la...

start daripada ACAB, aku start belajar dengar band2 lain..cth macam the official (JB riot), Koffin kanser, Koffin Chronicle, carburetor dung (band ni dah wujud dari 1993), pilgrims dan last skli BUTTERFINGERS... aku suke band2 ni... Assahar pon ok..ASSahar pernah terbit kan album tajuknya INTIFADA yang menceritakan pasal palestin... mmg bagus..cume tula... lirik je ade...suara mmg kelaut la...mmg guna suara black metal..tp bestnya arrangement muzik...mmg pro la...

bukan aku nak ngutuk band2 mainstream time tu...dapat pulak zaman tu, ade new boyz, boboy... amende la...pompuan suka lah...lelaki suke yang keras.. sbb nak membentuk jatidiri...baru nak kenal dunia..baru nak start cari kawan2 yang sealiran...

Dan aku masih layan lagi band2 ni...aku masih dgr lagi lagu diorang..kalau jemming pon, ni la lagu yang aku main... kesian pula husband dy... ok pe leka main muzik daripada leka cari betina lain... amende la... main muzik je kot...mmg lagu keras la...kalau jemming bwk lagu new boyz, mmg kena kapak la... meraung di jiwa...

tp serius aku respek juge suami dy...sanggup korbankan... kalau aku, belum tentu lagi aku korbankan... gitar kena rembat pon aku beli gitar baru... bukan men gitar sebab nak jadi artis pon.. main suke2.... kalau rasa berkelapangan, kami p jemming... tp kat KB susah kit..sebab studio hanya ada 1 je..setakat ni yang aku tahula..

aku rasa sampai sini je kot aku nak menulis... penat marking paper usul fiqh (gua rock tp bole ngaja usul fiqh)..hahaha

Aljoni
12.32 am, 17/1/2017
Taman Desa Haji Ali 2, Telong, Bachok, Kelantan

No comments:

Post a Comment